vineri, 25 septembrie 2020

Despre biciclete in Brasov. Sau despre eficiență?

Două lucruri îmi doresc pentru Brașov, din cele care se pot face fără prea mari bătăi de cap:
1. Parcări rezidențiale de biciclete - all season.
2. Un sistem de bike sharing gratuit pentru populație.

Pentru primul punct am mai postat acum ceva vreme, iar pentru al doilea vreau sa povestesc puțin din singurul sistem de bike sharing folosit de catre mine până acum.
Nu am folosit unul singur pentru ca n-am întâlnit astfel de sisteme, ci pentru că era chiar prietenos si cu localnicii si cu turiștii.
În primul rând, costa 1 euro inregistrarea in sistem, platești cu cardul la crearea contului.
Apoi, costa nimic daca folosesti bicicleta sub o oră.
Costa 1 euro, ora a doua de folosire.
Costa 2 euro ora a 3-a de folosire,
4 euro ora a 4-a de folosire
si 4 euro pentru fiecare ora peste a 4-a.
Practic, e transport public gratuit, with a hint of pedală.

Așadar, un sistem creat pentru a te deplasa gratuit sau foarte ieftin dintr-o parte în alta a orașului.
Dacă depășești 120 de ore plătești bicicleta - 600Euro.

Există 120 de stații de preluare-predare automate, la care te duci, bagi cardul bancar,
parola si alegi bicicleta. Stațiile sunt mai mici sau mai mari, capacitatea variind în funcție de potențialul zonei, între 10 si 40, poate chiar mai multe, nu știu exact.

Există angajați care iau biciclete din stațiile unde e surplus de biciclete și le duc spre stații cu deficit de biciclete (balancing), există angajați care repară, care răspund la mailuri și sesizări și cam atât.

Și nu, acel oraș nu e plin de piste de biciclete separate de mașini, ci e plin de linii de tramvai în care poți intra cu roata și pica, e plin de străzi înguste cu mașini parcate (dar niciodată aiurea!), urcă și coboară borduri, oprește la semafoare.
Are, într-adevăr orașul, si Metrou si tramvai și troleu și Bus și Lime (și toate celelalte trotinete scumpe per minut) și tren metropolitan și tren la aeroport și linii speciale către orașe din alte țări și autostradă de jur împrejur, ca doar n-a fost capitală de imperiu degeaba, așa că încă un sistem de transport a venit ca o nevoie naturală de diversificare și ecologizare.

Hai să vorbim un pic de niște numere:
1. 120 de stații a câte 20 de biciclete înseamnă 2400 biciclete. * 600 euro = 1.44 milioane Euro. Mult, nu? Eh, cam cât 3 autobuze electrice dintr-astea de 12m, de avem pe linia 36 și nu numai. Comparația nu e nici pe de parte științifică, căci la autobuze include stațiile de încărcare, iar aici nu include, cum nu include nici amenajarea stațiilor. Dar ne putem face o imagine. Oricum, acele 2400 biciclete deservesc aproape un milion de oameni, deci nu e cazul să comparăm, dar e fain să avem o imagine oricum ar fi ea.
1.1. Ca sa fim mai deștepți și, deci, mai leneși decât orașul meu favorit în materie de bike sharing, putem în loc de biciclete să avem biciclete electrice sau trotinete electrice, că tot e mai ușor să doar stai pe ea, iar dacă tot stă în stație, se poate încărca fără să ai nevoie de oameni să le strângă la finalul zilei. Costul de achiziție ar fi mai mare, să zicem cât 6 autobuze electrice. Dar lenea costă, așa că iernile friguroase din Brașov s-ar putea să nască nemulțumiți care rămân fără baterie și tre' să dea pedală sau picior, deci moarte primarului. Sau poți să ai un oarece cost dacă vrei electric, oricum, tot simbolic.
2. Poluare: Conform Transelectrica, în 2019, România a produs 39,5% din electricitatea ei arzând cărbune ( 23.6%) sau gaz (15.9%), fapt care simplificat spus, e o prostie, dar e o schimbare lentă, n-ai ce-i face. Au mai fost încă 19% proveniți din combustibilul nuclear "spart" (see what I did here?) la Cernavodă, deci un total de 59% din resurse neregenerabile. Dar hai să ne referim doar la "poluarea" cu CO2, că asta e la modă în epoca finalului zăpezilor. deci 39.5%. (Stiu, CO2 nu e poluant, e doar cauzator de efect de seră, dar copilărește vorbind, ne face rău dacă e în aer)
Capitolul meu favorit:
3. Eficiență energetică :)
Un autobuz cântărește gol aprox 13 tone și duce maxim 88 de oameni, adică vreo 6 tone. Dar cum n-am vrea să ne aflăm vreodată într-un bus cu alti 87 de oameni, că am da jos primarul, o să presupunem că sunt vreo 40 în autobuz în medie, că nu știu de unde să iau datele de încărcare de la RATBV și pentru că cetățenii n-au vrut să fie numărați de către sistemul de taxare, ca mnoh, copii, ca usereul de altfel. Revenind: 13 tone, 40 de oameni, cam 325kg de metale care te cară. Which, by the way, e super parfum pe lângă tona sau tonele unui autoturism care te cară.
Altfel spus, pentru fiecare kilogram util deplasat, mai cari 8 kilograme de metale, adică folosești de 8 ori mai multă energie decât ai avea nevoie pentru asta.
O bicicletă, în schimb, cantărește 15-20, poate chiar 30 kg daca sunt electrice . Adică pentru fiecare kilogram de-ale tale mai cari ~300 de grame, sau te cară ~500 (depinde de la caz la caz).
All in all, e cam de 10 ori mai eficient sa mergi cu o bicicletă electrică decât cu autobuzul (nu dati cu pietre, e un calcul facut pe șervețel). Pentru a zice de cate ori e mai ieftin (pentru noi, comunitatea) este mai complicat de calculat , că trebuie să adaugi în ecuație și costurile cu beneficiile pedalatului, aerului mai curat (da, și termocentrala polueaza).

Și dacă e cineva care a citit tot romanu' și a rămas cu impresia că vreau să dispară autobuzele (sau mai rau, cele electrice) din oraș, vreau doar să precizez că în niciun caz asta nu este dorința mea. Vreau doar să conștientizăm că tranziția cea mai eficientă nu e de la mașină la autobuz, ci la bicicletă sau chiar la trotinetă. Iar asta, surpriză, ar fi MULT mai ieftină și mai sănătoasă, iar altă soluție pentru această tranziție nu există, decât dedicarea a mai mult spațiu rutier către mijloacele eficiente de transport. Cu alte cuvinte, EFICIENT, nu rapid.

Pentru a evita, totuși plictiseala publicului, mai las două seturi de numere aici:
Sunt numerele cu care se laudă orașul ăsta de la care m-am inspirat și numerele cu care se laudă Brașovul (și bine face! - nu sunt ironic).
KM parcurși de biciclete astăzi - 6.980
KM parcurși de biciclete anul acesta -2.024.083
Biciclete in uz acum: 73 (ora 22:30 locala)

Kilometri parcursi cu autobuzele electrice (anul acesta):
138418.48 [km]
Kilometri parcursi cu troleibuzele noi (anul acesta):
279652.13 [km]

Pentru o comparație decentă, ar trebui sa comparăm termenii pasageri * kilometri, însă cum pentru RATBV kilometrii sunt suficienți, asta e tot ce avem deocamdata.

În comentarii, după ce ghiciți orașul de care vorbesc, voi pune poze cu site-ul, sa vedeți ce frumos se poate.
Și vă rog, dacă locuiți în acel oraș sau ați fost cu mine și am folosit sistemul împreună, lăsați-le celorlalți plăcerea de a ghici.



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu