Două lucruri îmi doresc pentru Brașov, din cele care se pot face fără prea mari bătăi de cap:
1. Parcări rezidențiale de biciclete - all season.
2. Un sistem de bike sharing gratuit pentru populație.
Pentru
primul punct am mai postat acum ceva vreme, iar pentru al doilea vreau
sa povestesc puțin din singurul sistem de bike sharing folosit de catre
mine până acum.
Nu am folosit unul singur pentru ca n-am întâlnit
astfel de sisteme, ci pentru că era chiar prietenos si cu localnicii si
cu turiștii.
În primul rând, costa 1 euro inregistrarea in sistem, platești cu cardul la crearea contului.
Apoi, costa nimic daca folosesti bicicleta sub o oră.
Costa 1 euro, ora a doua de folosire.
Costa 2 euro ora a 3-a de folosire,
4 euro ora a 4-a de folosire
si 4 euro pentru fiecare ora peste a 4-a.
Practic, e transport public gratuit, with a hint of pedală.
Așadar, un sistem creat pentru a te deplasa gratuit sau foarte ieftin dintr-o parte în alta a orașului.
Dacă depășești 120 de ore plătești bicicleta - 600Euro.
Există 120 de stații de preluare-predare automate, la care te duci, bagi cardul bancar,
parola
si alegi bicicleta. Stațiile sunt mai mici sau mai mari, capacitatea
variind în funcție de potențialul zonei, între 10 si 40, poate chiar mai
multe, nu știu exact.
Există angajați care iau biciclete din
stațiile unde e surplus de biciclete și le duc spre stații cu deficit de
biciclete (balancing), există angajați care repară, care răspund la
mailuri și sesizări și cam atât.
Și nu, acel oraș nu e plin de
piste de biciclete separate de mașini, ci e plin de linii de tramvai în
care poți intra cu roata și pica, e plin de străzi înguste cu mașini
parcate (dar niciodată aiurea!), urcă și coboară borduri, oprește la
semafoare.
Are, într-adevăr orașul, si Metrou si tramvai și troleu
și Bus și Lime (și toate celelalte trotinete scumpe per minut) și tren
metropolitan și tren la aeroport și linii speciale către orașe din alte
țări și autostradă de jur împrejur, ca doar n-a fost capitală de imperiu
degeaba, așa că încă un sistem de transport a venit ca o nevoie
naturală de diversificare și ecologizare.
Hai să vorbim un pic de niște numere:
1.
120 de stații a câte 20 de biciclete înseamnă 2400 biciclete. * 600
euro = 1.44 milioane Euro. Mult, nu? Eh, cam cât 3 autobuze electrice
dintr-astea de 12m, de avem pe linia 36 și nu numai. Comparația nu e
nici pe de parte științifică, căci la autobuze include stațiile de
încărcare, iar aici nu include, cum nu include nici amenajarea
stațiilor. Dar ne putem face o imagine. Oricum, acele 2400 biciclete
deservesc aproape un milion de oameni, deci nu e cazul să comparăm, dar e
fain să avem o imagine oricum ar fi ea.
1.1. Ca sa fim mai deștepți
și, deci, mai leneși decât orașul meu favorit în materie de bike
sharing, putem în loc de biciclete să avem biciclete electrice sau
trotinete electrice, că tot e mai ușor să doar stai pe ea, iar dacă tot
stă în stație, se poate încărca fără să ai nevoie de oameni să le
strângă la finalul zilei. Costul de achiziție ar fi mai mare, să zicem
cât 6 autobuze electrice. Dar lenea costă, așa că iernile friguroase din
Brașov s-ar putea să nască nemulțumiți care rămân fără baterie și tre'
să dea pedală sau picior, deci moarte primarului. Sau poți să ai un
oarece cost dacă vrei electric, oricum, tot simbolic.
2. Poluare:
Conform Transelectrica, în 2019, România a produs 39,5% din
electricitatea ei arzând cărbune ( 23.6%) sau gaz (15.9%), fapt care
simplificat spus, e o prostie, dar e o schimbare lentă, n-ai ce-i face.
Au mai fost încă 19% proveniți din combustibilul nuclear "spart" (see
what I did here?) la Cernavodă, deci un total de 59% din resurse
neregenerabile. Dar hai să ne referim doar la "poluarea" cu CO2, că asta
e la modă în epoca finalului zăpezilor. deci 39.5%. (Stiu, CO2 nu e
poluant, e doar cauzator de efect de seră, dar copilărește vorbind, ne
face rău dacă e în aer)
Capitolul meu favorit:
3. Eficiență energetică :)
Un
autobuz cântărește gol aprox 13 tone și duce maxim 88 de oameni, adică
vreo 6 tone. Dar cum n-am vrea să ne aflăm vreodată într-un bus cu alti
87 de oameni, că am da jos primarul, o să presupunem că sunt vreo 40 în
autobuz în medie, că nu știu de unde să iau datele de încărcare de la
RATBV și pentru că cetățenii n-au vrut să fie numărați de către sistemul
de taxare, ca mnoh, copii, ca usereul de altfel. Revenind: 13 tone, 40
de oameni, cam 325kg de metale care te cară. Which, by the way, e super
parfum pe lângă tona sau tonele unui autoturism care te cară.
Altfel
spus, pentru fiecare kilogram util deplasat, mai cari 8 kilograme de
metale, adică folosești de 8 ori mai multă energie decât ai avea nevoie
pentru asta.
O bicicletă, în schimb, cantărește 15-20, poate chiar
30 kg daca sunt electrice . Adică pentru fiecare kilogram de-ale tale
mai cari ~300 de grame, sau te cară ~500 (depinde de la caz la caz).
All
in all, e cam de 10 ori mai eficient sa mergi cu o bicicletă electrică
decât cu autobuzul (nu dati cu pietre, e un calcul facut pe șervețel).
Pentru a zice de cate ori e mai ieftin (pentru noi, comunitatea) este
mai complicat de calculat , că trebuie să adaugi în ecuație și costurile
cu beneficiile pedalatului, aerului mai curat (da, și termocentrala
polueaza).
Și dacă e cineva care a citit tot romanu' și a rămas
cu impresia că vreau să dispară autobuzele (sau mai rau, cele electrice)
din oraș, vreau doar să precizez că în niciun caz asta nu este dorința
mea. Vreau doar să conștientizăm că tranziția cea mai eficientă nu e de
la mașină la autobuz, ci la bicicletă sau chiar la trotinetă. Iar asta,
surpriză, ar fi MULT mai ieftină și mai sănătoasă, iar altă soluție
pentru această tranziție nu există, decât dedicarea a mai mult spațiu
rutier către mijloacele eficiente de transport. Cu alte cuvinte,
EFICIENT, nu rapid.
Pentru a evita, totuși plictiseala publicului, mai las două seturi de numere aici:
Sunt
numerele cu care se laudă orașul ăsta de la care m-am inspirat și
numerele cu care se laudă Brașovul (și bine face! - nu sunt ironic).
KM parcurși de biciclete astăzi - 6.980
KM parcurși de biciclete anul acesta -2.024.083
Biciclete in uz acum: 73 (ora 22:30 locala)
Kilometri parcursi cu autobuzele electrice (anul acesta):
138418.48 [km]
Kilometri parcursi cu troleibuzele noi (anul acesta):
279652.13 [km]
Pentru
o comparație decentă, ar trebui sa comparăm termenii pasageri *
kilometri, însă cum pentru RATBV kilometrii sunt suficienți, asta e tot
ce avem deocamdata.
În comentarii, după ce ghiciți orașul de care vorbesc, voi pune poze cu site-ul, sa vedeți ce frumos se poate.
Și
vă rog, dacă locuiți în acel oraș sau ați fost cu mine și am folosit
sistemul împreună, lăsați-le celorlalți plăcerea de a ghici.
vineri, 25 septembrie 2020
Despre biciclete in Brasov. Sau despre eficiență?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu