marți, 29 septembrie 2020

Cezar Crican, Consilier Local.

Înaintea rândurilor de mai jos au existat mai multe despre de ce și cum. Aflați în text ce s-a întâmplat cu ele.

 


Nu știu de ce, dar simt nevoia să povestesc și noaptea alegerilor. Pentru că... simt.

Dar ca să ajung la noaptea alegerilor, trebuie preambulul, ca să scap de vinovăția gândului că mi-am făcut exact aproximativ ZERO campanie electorală - din nou, nu pentru ca nu am vrut sau că nu cred in mine, ci pentru că încă sunt defect la a-mi face reclamă - vezi propriul business, unde-mi fac reclamă doar când mor de foame.

La toate alegerile din 2016 până acum, am ocupat rolul de coordonator de delegați în secții, cu excepția unui tur de scrutin, probabil cel de la referendumul discriminării.

Asta înseamnă că trebuie să mă asigur că toate cele 457 de secții din județul Brașov au un delegat din partea USR, membru în biroul electoral al secției de votare, adică unul din oamenii care sunt în secție în cele 15 ore în care se votează și în următoarele minim 2, maxim 10 ore în care se numără voturile.

Da, oamenii din secții sunt trimiși de partide acolo.

Plătiți de stat, dar trimiși de partide.

Sună ... ciudat, dar este cam cea mai eficientă metodă de a te asigura că rezultatul votului este cel dorit de populație, nu de altcineva. Cât timp are fiecare partid un om in care are încredere, totul ar trebui sa fie corect in secție.

Mai există 3 persoane în secția de votare care sunt, teoretic, apolitici.

Președintele, locțiitorul (sau vicepreședintele) și operatorul de tabletă.

Președintele e un fel de dictator acolo, el știind cam tot ce trebuie făcut și luând toate deciziile din birou (secție), fiind totodată unicul responsabil pentru bunul mers al procesului electoral.

Locțiitorul are exact aceeași pregătire și e plătit la fel de mult ca și președintele, doar că el e un simplu membru până în momentul în care pleacă președintele (din diverse motive). El nu poartă absolut nicio responsabilitate suplimentară față de un membru trimis de partid, dacă nu dispare președintele.

Operatorul e... cu tableta.

E și el apolitic, insă e plătit mai bine decât membrii trimiși de partide...pentru că știe să umble pe tabletă și e responsabil de acuratețea rezultatelor trimise în sistemul electronic.

Important de precizat că el nu face parte din membrii BESV, deci nu se poate implica efectiv în numărarea voturilor sau treburi altele decât... tableta.

Nu mai am datele la indemână, dar din ce-mi aduc aminte remunerația lor este:

150 lei/zi - membru SV

200 lei/zi - operator tabletă / locțiitor

250 lei/zi - președinte.


Pare puțin, dar jocul se face la pontaj: un membru este pontat 5 zile pentru activități sâmbătă seara 2-3 ore și duminică de la 6 la minim 10, dar până termină de numărat voturile, uneori si 4-5 dimineața.

Președintele este pontat mai multe zile pentru că el chiar lucrează mai multe zile, dar nu știu câte. De locțiitor nu știu mare lucru, iar operatorul cred ca este pontat tot 5 zile.


Așadar, x lei/zi * numărul de zile - 10% impozit + 20 lei/zi protocol. = minim 725 lei


Mnoh, cum găsim oamenii din secții?

Apelăm la membrii partidului, in primul rând. Avantajul de a avea o cotizatie însemnată pentru a fi membru USR (25 lei pe lună) e că eviți un spectru al populației care și-ar vinde votul pe 2 lei, să facă parte din corpul delegaților partidului, fapt care i-ar face să accepte o numărătoare falsă sugerata de un primar (sau orice alt om influent) pentru o sumă mai mare (mult mai mare). Cam astea-s filmele pe care ni le facem noi. Apoi, dacă nu sunt de ajuns, mai cerem membrilor să sune un prieten. Apoi, daca nici atunci nu ajung, dăm public.


Pare simplu, dar în realitate chestia asta, cu tot cu modificările care apar pe parcurs îmi mănâncă adesea sute de ore (nu joke!) de procesare și de telefoane. Fiind, însă, sute de ore in excel (si google sheets), găsesc o plăcere pe care nu reușesc s-o explic nicicum.

În teorie, eu deja ar trebui să deleg mare parte din lucrurile manuale - alocări, telefoane, mailuri și să mă concentrez doar pe crearea de infrastructură pentru cei delegați să facă asta. Însă simțindu-mă vinovat că nu m-am implicat în campanie, am evitat să deleg, ca să-i las pe oameni să facă campanie, nu delegați.


Asta, plus faptul că de la național au avut ceva erori la sistemul de înscriere, a determinat ca sutele de ore să fie destul de agitate și chiar cu frustrări multe, din ambele părți, frustrări atât de mari încât de-abia așteptam ziua de luni, nu ca să mă bucur de victorie, ci ca să scap odată de grija delegaților.


Exista câteva tipuri de delegați și o să încep aici cu importanța lor:

1. Delegatul care daca n-ar fi membru sau candidat, ar merge observator voluntar.

Ăsta e mină de aur. Dacă vine Oprișan și-o oferă 50000 de euro să fie de acord să semneze pentru alte rezultate, ăsta nici măcar nu-l scuipă între ochi, ci îi zice un politicos nu, fiind imediat luat la bătaie de restul delegaților din secție și provocând, aparent, o pagubă de câteva sute de mii de euro, dar salvând pe termen lung comunitatea de la... prostie. Adesea, el își donează banii primiți din prestația acestui serviciu către entități care au legătură cu educația.

2. Delegatul membru - există mai multe feluri de membri, logic, dar în general cam am încredere in membrii USR

3. Delegatul prietenul membrului, pe care iarăși, adesea, am curajul să-l trimit în secție fără să visez urât noaptea

4. Delegatul PNL înscris la noi. Ăsta e al dracului de greu de găsit, dar și când îl găsești și-l întrebi una-alta, parcă uiți de toate relele de pe pământ când dai cu el de pământ, moral vorbind.

5. Delegatul care moare de foame. E ăla care din cei 650 de lei își plătește o datorie și rămâne cu bani de-o țigară, care nu prea știe ce partid îl trimite și logic că nu-l interesează, dar nu e lipsit de scrupule, ci votează partidul care-l trimite, că doar vrea și la următoarele alegeri.


Cu excepția primului, următoarele 4 sunt pamflete. Orice asemnănare cu realitatea este pur întâmplătoare.


În fine, NOAPTEA alegerilor.


Trezit la 5:30, ca să ajung la partid la 6, să fim pe fază și să înlocuim eventualii delegați care nu s-au trezit să ajungă în secție (da, din 457, adesea, 1-2-3 uita să-și pună alarma), am biciclit până acolo, l-am salutat pe Alex și mi-am extins antenele, poate-poate nu s-o fi trezit vreunul.

Karma a fost cu mine tura asta - fie s-au trezit toți, fie nu ne-a informat cine trebuia că nu au apărut ai noștri. Oricum, n-am avut de inlocuit pe nimeni dimineata, deci pentru prima oară m-am trezit degeaba la 5:30.


Marea problemă și grijă a mea erau delegații care fie nu voiau fie nu știau cum să folosească aplicația dedicată lor. Plus faptul că de la București au resetat log-urile de logare, astfel ca nu știam cine s-a logat și cine nu, deci nu știam who's who.

Am presat incontinuu sa faca ceva inutil lor, dar foarte util noua, anume să se logheze în aplicatie, să îi identificăm pe cei care nu o pot face, să-i putem ajuta.

La ora 17 încă aveam 140 de inși care nu se logaseră.

Horror.

după 140 de telefoane, tot mai aveam vreo 50


Mare parte din zi am stat cu excelul în față încercând să actualizez datele modificate zilele trecute în toate cele 3 baze de date - cateva încurcături de nume, numere de telefon, secții, etc.

De asemenea, monitorizam permanent prezența la vot.

Dacă începuse bine, fiind un pic mai mare ca a precedentele alegeri locale, fapt care nu era tocmai bun pentru noi, că știm că dimineața votează bătrânii care cred că vrem să le scădem pensiile și presupunem că nu ne votează - acum știm - i-am subestimat, am fost îngrijorați să vedem scăderea bruscă de la ora 11, care s-a menținut constant la 1-2 procente sub alegerile din 2016.

Allen calcula câți din ăia lipsă erau tineri și câți bătrâni, iar premisele până la un moment dat erau îmbucurătoare, după care au devenit ingrijorătoare. Nu și-a pierdut deloc speranța și chiar l-am citit ca fiind pozitiv.


În fine, am aflat că delegații nu puteau trimite rezultatele până nu le aflau pe toate, astfel că nu aveam altceva decât sondajele de opinie de la televizor, astfel ca la ora 21, când secțiile s-au închis, ochii noștri și urechile noastre s-au ațintit asupra lui Gâdea, care urma să prezinte rezultatele Exit-pollurilor din București, Timișoara, Brașov, Constanța și Craiova.

Mare ne-a fost bucuria când am văzut rezultatele lui Nicușor, Clotilde, Mihaiu și Fritz și mare mirarea când am văzut ca tot nu apar rezultatele de la Brașov. Ulterior ne-am dat seama ca n-a existat exit-poll la Brașov, ci doar aprobarea pentru desfășurarea unuia.

Astfel, știind că pe grupul de delegați din Municipiu, deși le-am transmis periodic sa nu ne mai informeze cu privire la prezența la vot în secția lor, să nu trimita poze după procesele verbale, să nu ne comunice rezultate acolo, ci doar în aplicație, am simțit că o vor face și în loc să mă enervez cum m-am enervat toata ziua când trimiteau prezența, am zis să scramble-uiesc aceste rezultate într-un google sheets, că cine știe.


Curând mi-am dat seama că bine am făcut și am început să comunic rezultatele în gura mare prin sediu. Primele 4 secții erau victorii categorice pentru Allen. Comunicarea primelor 4 secții chiar l-a destins, chiar dacă era bine ancorat în priză.

A 5-a a venit ca un duș rece.

A 6-a victorie

Pe la a 20-a secție aveam vreo 17 câștigate

Dar știam că vor veni dușuri reci din cartierele dormitor, căci primele rezultate erau evident din sectii mici, care se numără mai repede.

Și așa, rezultat cu rezultat, ajunsesem la 60 de secții din cele 182 iar diferența intre Allen si Scripcaru creștea ca un grafic de la bursă, de la 500 până pe la 3000. Dar creștea, iar la 40% dintre secți a decis să facă un live să transmitem oamenilor cum stăm.

La 60% deja începeam să credem că ”minunea” începe să se întâmple, iar pe la 70% am decis că este suficient de mare diferența încât să nu o mai demoleze nici măcar cartierele dormitor.

Dar n-am decretat victoria ci am zis să ne luăm inima în dinți și să sunăm în secțiile mari din care nu aveam rezultate, astfel că după prima secție mare, în loc să trecem printr-un duș rece, am cules 150 de voturi în plus pentru Allen față de Scripcaru. De la a doua înca 100 de voturi.
În cinci secții, crescusem diferența de la 3000 la 3500, moment în care am decis că gata.
Am câștigat.
Primăria nu va mai fi o cutie neagră din care ies din 4 în 4 ani niște rezultate și publicitate, ci va fi o instituție pentru cetățeni, o instituție care va accepta implicarea lor și care va fi mult mai transparentă în cum face lucrurile.

Afară, la șampanie, însă, nu m-am simțit deloc în largul meu.
După două săptămâni în care mi-am ignorat afacerea, iubita, prietenii și, deci, viața, ca să stau în fața excelurilor, ieșirea la aer și contactul cu bucuria celor din jur m-a alienat complet. Eram afară, dar voiam să fiu înauntru să verific că rezultatele sunt bune, ca n-am greșit vreo formulă, voiam să am și celelalte rezultate, să înțeleg câți consilieri vor fi la un partid - la altul, ce majorități se vor face. Am reușit să mă întorc la tabelele mele, să descarc rezultate parțiale și să calculez.
Am terminat cu răspunsul că dacă intră PMP în consiliu, vom avea 11 consilieri, iar că dacă nu intră vom avea 12, eu urmând să fiu al 12-lea.

Apoi ne-am uitat și la județ, intrigați fiind de o hartă HotNews care arăta județul nostru albastru.
Știam că Veștea a câștigat categoric președinția, însă nu îmi venea să cred că am luat cele mai multe voturi la Consiliul Județean (CJ), astfel că m-am apucat să verific.
Și ce să vezi: noi aveam vrreo 34700 de voturi, iar PNL vreo 34100, ceea ce era un rezultat uriaș, în linie cu rezultatele de la CL Brașov. Ori asta nu putea să rămână doar la mine, așa că am informat toți consilierii județeni despre reușită și i-am văzut fiecăruia fața picând la aflarea rezultatului extraordinar.

Le-am zis ca e, evident, provizoriu, ca mai sunt vreo 20% din secții de publicat, însă e promițător.
Într-un final, am descărcat iarăși rezultate de pe ROAEP, doar ca să terminăm cu dușul foarte rece al serii: cei 34100 erau reali, dar erau ai PSD-ului, PNL obținând 64000+ voturi.

Și-apoi mergi și pune-le fețele la loc oamenilor, după ce le-ai cauzat picajul.


Și așa s-a terminat noaptea la partid. Cu Levi entuziasmat că are posibilitatea de a concepe să nu plece din țară. După ce a fost delegat la toate alegerile din 2016 încoace, este prima victorie adevărată la care asistă, deși a plecat frustrat din secție cu un scor de 88 pentru Allen și 140 pt Scripcaru. În beția lui de fericire, ne-a convins și pe noi că seara nu se poate termina fără o beție de alcool, așa că am acceptat să-i prelungim starea cu o bere, acasă. Unde am trezit-o pe Ruxandra și unde au putut depăna impresii și amintiri din secția de votare în timp ce Misha a adormit după 3 minute de șezut, iar eu după 20. Era ora ~ 6 dimineața
Când m-am trezit, eram Consilier Local al Municipiului Brașov și întârziasem la muncă.


Cum am ajuns consilier local, am scris deja, dar public maine >:)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu